semak harga pasaran hartanah

Semak Harga Pasaran Hartanah Sebelum Membeli, Bagaimana?

Posted on

Semak Harga Pasaran Hartanah amat penting. Ramai tanya cara semak harga pasaran hartanah di KL, Klang, Johor. Jadi semak harga pasaran hartanah ini amat penting bagi memastikan anda tidak rugi di kemudian hari. Banyak transaksi yang akan berlaku dalam pembelian sesuatu kediaman, tanah dan pelbagai lagi yang melibatkan pasaran hartanah ini. Jadi pastikan anda bersama Pakar Wang kali ini yang akan membongkar bagaimana semak harga pasaran hartanah yang terkini.

Semak Harga Pasaran hartanah dan Rumah Terkini

Ini memastikan anda tidak silap menilai setelah semak harga pasaran hartanah terkini sebab anda mesti mahukan pulangan akan datang. Dari maklumat yang telah kita semak itu maka baru anda dapat harga semasa tanah, harga sebenar rumah, nilai semasa bangunan dan macam-macam lagi. Ingat, semua ini amat penting. Ingat perkara ini berkaitan dengan aktiviti dan pemantauan dari Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.

Jadi Bagaimana Semak Harga Pasaran Hartanah Ini?

Bagi menjawab soalan ini, saya akan kemukakan sebab utama kenapa pemilik / owner rumah perlu semak harga pasaran. Bagaimana mudahnya membeli hartanah jenis rumah anda boleh bacanya di sini Senangnya Beli Rumah Sebagai Pelaburan Akan Datang.

1. Harga Pasaran adalah faktor yang melajukan proses jual beli sesebuah hartanah. Ini kerana apa-apa hartanah yang berada di bawah harga pasaran menjadi minat kepada semua pembeli yang sedang mencari. Mereka ini amat cepat teruja bila dapat tahu ada rumah, tanah atau kebun yang jauh lebih murah dari harga pasaran sebenar. Maka dengan itu mereka yang bergelar pembeli ini mendapat 2 sebab keuntungan :

A. Membeli dengan tanpa bayaran muka , jika adapun amatlah sangat minima .. (wow)
B. Mendapat lebihan pinjaman dengan membuat pinjaman harga sebenar pasaran (jadi duit lebihan tersebut bolehlah buat perancangan yang lain)

Popular  Skim Fund My Home - Skim Atau ‘Scam’? Nasihat Buat Anda

2. Boleh tahu tentang potensi hartanah anda. Hal ini berkaitan dengan pelaburan iaitu Capital Appreciation. Berapa peratusan kenaikan nilai (appreciation) hartanah anda setiap tahun. Bila anda dah minta ejen hartanah semak harga pasaran, anda dah boleh bersedia menjual hartanah anda.

Bagimana Jika Semak Harga Pasaran Hartanah Guna Ejen Hartanah?

Saluran untuk semak harga pasaran hartanah ini ada banyak. Tapi yang paling menarik dan senang sekali adalah melalui ejen hartanah! Kenapa pulak? Mereka ini memang bekerja dalam bidng hartanah jadi mat senanglah bagi mereka nak semak. Jadi anda tak payah nak susah-susah ke pejabat tanah dan bertanya dengan pihak ketiga yang lain. Inikan banyak makan masa dan duit anda. Bukankah cara ini paling bijak? Kenapa?

Kebiasaannya ejen hartanah ada rangkaian (networking) dengan banyak pihak yang terlibat seperti peguam hartanah, banker, jurunilai dan prospek pembeli. Urusan dan maklumat memang mudah je ejen-ejen ni nak dapatkan. Ini bermakna, urusan anda dipermudahkan dan dipercepatkan. Tidak perlu berhubung dengan banyak pihak. Serahkan sahaja kepada ejen hartanah. Pastikan ejen hartanah yang anda tanya tu berdaftar ye. Jangan main tangkap muat jer. Nanti kena pulak tipu.

penipu ajen hartanah malaysia

Perkara yang perlu diambil perhatian apabila berurusan dengan ejen hartanah ialah

1. Pilih ejen hartanah berdaftar REN (ejen hartanah di sini termasuklah perunding hartanah). Bagaimana nak tahu berdaftar atau tidak. Boleh minta kad kuasa mereka bila berurusan. Boleh rujuk di pautan Servis Ejen Hartanah.

Bagaimana menyemak sama ada REN tersebut berdaftar atau tidak dengan LPPEH adalah dengan memasuki laman web LPPEH sendiri.Pautan ke laman web tersebut ialah http://www.lppeh.gov.my/. Untuk lebih lanjut boleh lihat artikel yang ditulis oleh Encik Fairuz Razak di dalam website nya http://fairuzrazak.com/

Popular  Cara Pemohonan Skim Pembiayaan Rumah Pertama MyDeposit 2018 Online

2. Berikan maklumat lengkap berkaitan dengan rumah kepada Ejen untuk pengesahan; Sila bari butir-butir lengkap yang disenaraikan seperti di bawah ini :

a) Alamat rumah yang dikehendaki
b) Jenis kediaman atau bangunan  (semi-d, banglo, teres, 2 tingkat, 1 tingkat dsb)
c) Luas (luas tanah dan bangunan)
d) Ubahsuai jika ada (extent dsb)
e) Maklumat pemilik rumah untuk dihubungi (nama, no HP dan lain-lain)

Cara Semak Harga Pasaran Hartanah Tanpa Ejen Pula

Sebenarnya kita boleh je semak harga hartanah tersebut dengan pihak Bank yang boleh berikan kita kemudahan pinjaman. Maklumat dari bank ini adalah anggaran paling tepat yang terkini dan paling akurat sekali. Maklumat yang perlu adalah seperti dibawah ini. Tiada bezanya dengan apa yang kita bagi dengan pihak ejen REN.

a) Alamat rumah yang dikehendaki
b) Jenis kediaman atau bangunan  (semi-d, banglo, teres, 2 tingkat, 1 tingkat dsb)
c) Luas (luas tanah dan bangunan)
d) Ubahsuai jika ada (extent dsb)

tetapi cara ini perlukan masa anda untuk berjumpa dengan pihak bank. Keputusan adalah bergantung dengan budi bicara dari bank. Kadang-kadang anda akan berasa cara ini sedikit sukar sebab kebanyakkan pihak bank ini telah berkerjasama dengan ramai REN. Jadi anda kena bersikap lebih profesional.

Ada juga pelbagai laman web kini yang menyediakan semakan pasaran hartanah secara atas talian sahaja. Anda perlu bijak memilih manakah yang paling sesuai dan pastikan website tersebut ada mengunakan SSL. Ini adalah keselamatan bagi pihak anda, banyak penipuan yang berlaku atas talian kini. Mungkin mereka hanya mahukan maklumat anda ataupun sekadar menipu dengan maklumat supaya anda menjadi pelanggan mereka. Jadi berhati-hati apabila mengunakan medium online ini.

Popular  Senangnya Beli Rumah Sebagai Pelaburan Akan Datang

Cara Semak Harga Pasaran Rumah Tanpa Ejen

Kesimpulan artikel semak harga pasaran hartanah.

Akhirnya buat anda yang terfikir untuk membeli sesuatu hartanah dan memastikan pelaburan and itu berbaloi, pastikan anda melakukan semak harga pasaran hartanah dengan terkini. Ini menjamin anda tidak rasa rugi selepas pinjaman anda berjaya. Berkongsilah artikel ini dengan saudara atau rakan anda yang sedang berhasrat untuk memiliki rumah. Mungkin post ini bakal membantu mereka mencari hartanah yang menjadi idaman dengan betul. Rasanya anda dah mula tahu bagaimana nak semak harga pasaran hartanah.