Cara Semak Tarikh Bayaran I-Lestari KWSP Setiap Bulan

Cara Semak Tarikh Bayaran I-Lestari KWSP Setiap Bulan

Posted on 493 views

Cara semakan tarikh bayaran I-Lestari KWSP setiap bulan. Buat anda yang baru memohon pengeluaran akaun 2 KWSP dalam skim I-Lestari ini mesti nak tahu bila agaknya duit bayaran di masukkan ke dalam akaun anda. ini cara semak tarikh bayaran I-Lestari anda.

Mari kita teruskan tentang I-lestari KWSP ini…

Dalam laman KWSP ada menyatakan bahawa setiap bayaran yang telah dibayar oleh pihak KWSP anda akan menerima SMS ke number smartphone yang telah di daftarkan.

Macam mana rupa mesej tersebut? sila lihat gambar di bawah ini :

Mesej Bayaran I-Lestari

Kandungan

Tarikh bayaran I-Lestari KWSP setiap bulan

Jika anda menerima mesej begini bermakna wang I-Lestari anda sudah pun masuk ke dalam akaun bank? Bagaimana kalau tak masuk? pening jugak ni. Jika wang tidak ada di dalam akaun bank anda bolehlah hubungi numbor yang tertera di dalam mesej tersebut. Mudah kan…

Tarikh Bayaran I-Lestari KWSP

Bagi yang telah mendaftar .. wang I-Lestari ini masuk berperingkat. Sila semak bila anda daftar. Jika awal bulan maka kebiasaan anda akan terima duit setiap awal bulan begitu jugalah sebaliknya. Jangan la pulak daftar hujung bulan mengharap duit KWSP I-Lestari dikreditkan awal bulan juga. Ingat bukan anda seorang yang buat pengeluaran RM500 akaun 2 KWSP ini.

Bagi anda yang belum memohon pengeluaran bolehlah follow cara kat bawah ini :

Permohonan I-Lestari KWSP

Pencarum dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP / EPF) boleh membuat permohonan pengeluaran simpanan KWSP lebih awal mengikut jumlah had pengeluaran tertentu berdasarkan kelayakan meskipun belum mencapai umur persaraan.Bagaimanapun, pengeluaran awal simpanan KWSP sebelum mencapai umur persaraan itu hendaklah mematuhi syarat-syarat dan kelayakan bagi jenis-jenis pengeluaran atau perkara yang telah ditetapkan.

Cara Pengeluaran I-Lestari KWSP

Permohonan pengeluaran i-Lestari yang telah lulus boleh dibuat secara dalam talian melalui i-Akaun (Ahli) sepertimana cara berikut:

Log masuk ke i-Akaun (Ahli)
Pilih Tab Pengeluaran
Klik e- Pengeluaran
Klik Permohonan Baru
Pilih Pengeluaran i-Lestari untuk memulakan transaksi

Mari kita lihat secara bergambar di bawah ini:

1. Layari laman web rasmi https://ilestari.kwsp.gov.my/
2. Pilih pada bahagian permohonan baru
3. Isikan maklumat Nama penuh, No IC, No telefon, E-mel, alamat dan poskod

cara pemohonan I-Lestari

4. Pilih jumlah amuan pilihan anda mahukan
5. Pilih Bank dan masukkan Nombor akaun bank anda yang aktif
6. Tanda pada kotak pengesahan pengakuan permohonan

Panduan pemohonan I-Lestari KWSP

7. Baca dan fahami perakuan pemohon dan tekan butang setuju.
8. Pastikan maklumat yang diisi adalah betul dan tepat sebelum menekan butang hantar.
9. Pemohonan pengeluaran i- lestari KWSP anda telah berjaya di hantar.

I-Lestari KWSP

Semakan Status Permohonan i-lestari KWSP

Semakan status permohonan boleh dibuat dalam tempoh DUA (2) hari selepas permohonan dibuat. Pastikan Nombor MyKad dan nombor telefon bimbit adalah betul dan tepat

1. Pastikan anda Layari laman web rasmi https://ilestari.kwsp.gov.my/check-status.php
2. Pilih pada bahagian semak status permohonan
3. Masukkan nombor Mykad, Nombor telefon Bimbit anda dan tekan semak
4. Status permohonan akan dipaparkan bagi tujuan semakan

tarikh bayaran I-Lestari

Kesimpulan

Jika anda memohon pengeluaran i-Lestari KWSP daripada Akaun 2 KWSP, tarikh bayaran i-Lestari KWSP adalah pada Awal bulanĀ  hingga Pertengahan bulan. DINASIHATKAN jangan berpusu-pusu ke bank setiap wal bulan. Proses pengkreditan dijangka mengambil masa yang lebih kerana melibatkan banyak transaksi dijalankan dalam hari yang sama.

Bersabar, pengeluaran anda di jamin oleh KWSP.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.