Penjelasan ICO (Initial Coin Offering) dalam dunia crypto

Penjelasan ICO (Initial Coin Offering), Apakah Fungsi Di Dunia Cryptocurrency?

Posted on

Penjelasan ringkas ICO atau Initial Coin Offering ini adalah satu cara yang paling mudah dan efektif sesuatu syarikat atau individu mengumpul dana dengan untuk ICO dan memulakan mata wang baru crypto. Banyak yang bertanya bagaimana ICO ini berjaya menarik minat pelabur untuk melabur dalam projek mereka ini. Artikel kali ini akan menjelaskan bagaimana sesuatu ICO itu diterbitkan dan cara para pelabur membuat keuntungan dengan pelaburan yang dilaburkan. Sila baca dengan teliti kerana apa yang ditulis kali ini bakal mengubah anda menjadi seorang jutawan.

Dalam dunia Cryptocurrency (kewangan serba digital) segalanya tidak sama dengan dunia nyata. Bagi yang telah tertinggal bab pertama dunia Cryptocurrency anda boleh semak kembali artikel yang saya tulis berkenaan “Apa itu Cryptocurrency”

Kenal Apa itu Cryptocurrency dan Bagaimana Sistem Ini Berfungsi?

Dalam bab kedua ini saya akan kupas apa itu ICO atau Initial Coin Offering dan apakah fungsi ICO ini dengan Cryptocurrency? Daripa pengenalan diatas mungkin secara ringkasnya anda telah tahu yang ICO ini adalah satu medium untuk mencari dana sesuatu projek. Tetapi bagaimana ICO itu di dagangkan? adakah ia sama seperti SBLC (standby letter of credit) atau IPO (initial public offering) ? Yang mana satu anda fikir?

Penjelasan-ICO-Initial-Coin-Offering Penjelasan ICO (Initial Coin Offering), Apakah Fungsi di Dunia Cryptocurrency?

Kenali ICO atau Initial Coin Offering

ICO atau “Initial Coin Offering” dalam Bahasa Melayu (Tawaran Syiling Permulaan). Ianya dapat juga kita samakan dengan IPO dalam perdagangan saham. ICO ini merupakan salah satu cara bagi syarikat baru (startup) untuk mendapatkan bantuan dana dari orang awam untuk menjalankan projek yang mereka rancang.

ICO merupakan cara yang paling efektif bagi startup untuk mendapatkan modal dengan meninggalkan cara lama iaitu melakukan permohonan kredit pada pemodal besar dan bank.

Bagaimana ICO ini Berkerja?

Sebuah “startup” yang memasarkan ICO akan menerbitkan satu dokumen namanya “WhitePaper”.

Apa itu pulak “WhitePaper”?

Dalam whitepaper inilah akan terkandung informasi Projek secara jelas. Bagi orang awam yang ingin melabur dalam sesuatu ICO mereka mesti selidik dan membuat sedikit kajian adakah berbaloi bagi mereka untuk melabur. Jika tidak pelaburan mereka akan hangus begitu sahaja. Banyak yang berlaku kerana penipuan dengan nama Cryptocurrency ini sentiasa berlegar-legar setiap masa. Apa yang penting dan kebiasaannya whitepaper ini akan mengandungi:

1. Informasi dan latar belakang projek.
2. Tujuan projek dilaksanakan.
3. Siapa di sebalik projek tersebut (ini paling penting untuk anda kaji latar belakang mereka)
4. Berapa dana yang mereka perlukan.
5. koin yang akan ditawarkan serta harga penawaran semasa ICO.
6. Agenda serta jadual projek.
7. Waktu penawaran pelaksanaan ICO.

Dengan maklumat di atas ini anda sudah boleh menilai apakah projek ini akan berjaya atau tidak. Jika anda rasa ICO ini akan beri manfaat serta keuntungan, anda boleh melabur dalam projek tersebut dengan membeli koin atau token menggunakan wang Fiat(*) atau wang digital (kebiasaan Bitcoin atau Ethereum).

# Wang Fiat(*) =  Wang fiat adalah wang yang nilainya ditentukan oleh undang-undang dan bukan adanya barangan dan perkhidmatan. Wang fiat, contohnya wang kertas, merupakan simbol komoditi atau janji kerajaan.

Setelah masa penjualan ICO tamat, semua wang yang terkumpul akan dijumlahkan. Jika tidak mencapai minimum wang yang diperlukan, maka wang tersebut akan dikembalikan kepada peserta ICO bergantung dari apa yang sudah ditulis dalam terma whitepaper. Mahupun jika ada lebihan dana dan bagaimana bonus koin yang akan diberikan semuanya telah termaktub didalam terma yang di tulis dalam “whitepaper”

Belajar tentang aspek-aspek projek crypto ini akan membantu anda memahami dengan lebih baik semua yang berlaku dalam mewujudkan mata wang crypto baru.

Video Ringkas Bagaimana ICO ini Berkerja

ICO tidak lari daripada risiko. Sesetengah ICO yang berjaya seperti Ripple, Ethereum dan Nxt dianggap sebagai pilihan yang bertuah bagi pelabur-pelabur. Sebagai contoh, Ether atau ETH yang pada mulanya hanya bernilai 0.0005 BTC kini sudah bernilai 0.08 BTC . Namun begitu, ada juga ICO yang gagal mengumpul dana yang diinginkan. Atau dalam kes lain, pelabur ditipu oleh scammers, seperti dalam skim ponzi. Mata wang krypto seperti Lisk dan Omni termasuk dalam senarai ICO yang pernah gagal.

Perbezaan antara IPO dan ICO adalah IPO diselia oleh badan-badan kerajaan seperti Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, Bank Negara dan bank-bank pelaburan lain yang terlibat. Manakala ICO pula setakat ini tidak diselia oleh mana-mana pihak. Ini adalah kerana ICO tidak ditawarkan sebagai satu aset kewangan, tetapi sebagai komoditi yang boleh dijual beli.

Kesimpulan Penjelasan ICO (Initial Coin Offering)

ICO seperti mana-mana pelaburan yang lain, boleh memberi keuntungan yang berlipat kali ganda. Pada masa yang sama, berilah pertimbangan kepada risiko yang ada pada setiap projek.

Tambahan Buat Anda :

Sumber Berharga untuk penyelidikan ICO

10 Kunci untuk Menilai ICO

ICO Terbaru Dalam Pasaran

Blog Crypto Malaysia

 

Kesimpulan
Penjelasan-ICO-Initial-Coin-Offering-dalam-dunia-crypto Penjelasan ICO (Initial Coin Offering), Apakah Fungsi di Dunia Cryptocurrency?
Tajuk
Penjelasan ringkas ICO atau Initial Coin Offering
Ringkasan
Penjelasan ringkas ICO atau Initial Coin Offering. ICO atau "Initial Coin Offering" dalam Bahasa Melayu (Tawaran Syiling Permulaan). Ianya dapat juga kita samakan dengan IPO dalam perdagangan saham. ICO ini merupakan salah satu cara bagi syarikat baru (startup) untuk mendapatkan bantuan dana dari orang awam untuk menjalankan projek yang mereka rancang. ICO merupakan cara yang paling efektif bagi startup untuk mendapatkan modal dengan meninggalkan cara lama iaitu melakukan permohonan kredit pada pemodal besar dan bank.
Penulis
Publisher Name
Pakar Wang
Publisher Logo