Penggunaan Kad Kredit Dengan Bijak

Tips Penggunaan Kad Kredit Dengan Bijak – 5 Teknik Mudah

Posted on

Nak tahu apa tips penggunaan  kad kredit dengan bijak? Apa teknik yang diperlukan?

Dengar sahaja ‘kad kredit’ bermacam-macam perkara negatif yang dikaitkan dengan cara penggunaannya. Sebenarnya ianya bergantung kepada cara individu yang menggunakan kad kredit untuk mengelakkan diri daripada bebanan hutang.

Jangan risau,

Pakar wang kali ini ingin membawakan anda tips penggunaan kad kredit dengan bijak menggunakan 5 teknik mudah.

 

APA ITU KAD KREDIT?

‘Tengok tu, orang tu pakai kad kredit lah, mesti orang kaya.’

Kad kredit sering menjadi lambang kemewahan seseorang individu. Tetapi penggunaan kad  kredit yang tidak terkawal juga boleh menyebabkan golongan yang dipandang mewah itu terjerat dalam bebanan hutang.

Tips penggunaan kad kredit dengan bijak mampu membantu anda menjadi pengguna yang berhemah dalam berbelanja menggunakan kad kredit.

Kad kredit berfungsi sebagai ganti penggunaan wang tunai. Ia membenarkan anda membeli barang dan membayar untuk perkhidmatan secara eletronik. Anda tinggal swipe sahaja dan pengeluar kad kredit akan membayar peniaga bagi pihak anda dan membilkan anda kemudian melalui bank pengeluar kad kredit anda.

Mudah bukan?

Ini membuatkan pembelian barang menjadi lebih mudah dan cepat. Tetapi jangan kita leka dengan kemudahan yang diberikan, pantau cara berbelanja dan persiapkan diri anda dengan tips menggunakan kad kredit dengan bijak.

Popular  Cara Semakan Status Bankrap atau Muflis Secara Online 2018

Tips Penggunaan Kad Kredit

TIPS PENGGUNAAN KAD KREDIT DENGAN BIJAK – 5 TEKNIK MUDAH

Berikut adalah 5 teknik mudah menggunakan kad kredit dengan bijak dan berkesan.

TEKNIK 1: MENGEHADKAN BILANGAN KAD

Kenalpasti kemampuan anda dalam menguruskan perbelanjaan. Hadkan bilangan kad kredit yang digunakan bagi mengelakkan lambakan hutang yang akhirnya memakan diri. Bilangan kad kredit yang ingin digunakan adalah bebas bagi setiap individu namun anda harus berhati-hati supaya penggunaan kad kredit ini tidak menganggu rekod kredit anda.

Semakin banyak kad kredit yang anda gunakan, semakin tinggi peratusan untuk ianya mengganggu rekod bersih rekod kredit anda. Anda dinasihatkan untuk memastikan baki hutang anda berada di antara 30% hingga 50% dan tidak lebih daripada perbelanjaan anda untuk memastikan rekod kredit anda berada dalam keadaan stabil.

Cukup lah sekadar satu atau dua kad kredit yang ingin anda gunakan.

Mengapa perlu lebih sekiranya anda juga yang bakal letih menghadap bil bulanan?

TEKNIK 2: PENGGUNAAN KAD KREDIT DI WAKTU KECEMASAN

Sediakan satu kad kredit anda untuk digunakan di waktu kecemasan. Jika berlaku sesuatu perkara yang tidak dijangka dan ianya melebihi daripada kemampuan anda, gunakan kad kredit sebagai ‘back up plan’ untuk membantu menyelesaikan masalah.

 Contohnya,

perbelanjaan kesihatan, kereta rosak dan sebagainya. Namun harus dititik beratkan juga tentang penggunaan kad kredit yang sentiasa konsisten dan tidak melebihi kemampuan untuk anda membayar.

Sememangnya idea yang bagus untuk menjadikan kad kredit hero di waktu kecemasan tetapi pastikan anda berjaya mengawal perbelanjaan dan bijak menguruskan keadaan ekonomi anda. Jika tidak tiada gunanya kad kredit tersebut disaat anda memerlukan malah akan menjadi bebanan.

TEKNIK 3: BAYAR LEBIH DARI KADAR MINIMUM

Sebaik-baiknya dinasihatkan agar pengguna membuat bayaran yang penuh hutang kad kredit setiap bulan bagi melancarkan pengurusan kewangan anda di bulan seterusnya. Tetapi, kadang-kala kita manusia biasa tidak boleh lari daripada masalah kerana malang tidak berbau.

Popular  Melabur Cara Bijak - 10 Tips Jamin Untung Berganda

Dalam situasi seperti ini, pastikan anda sekurang-kurangnya membayar dua kali ganda daripada jumlah minimum yang perlu dibayar. Jika anda hanya membayar jumlah yang minimum anda akan mengambil masa yang lama untuk melangsaikan hutang.

Rujuk penyata kad kredit terakhir anda.  Ini adalah kerana dikhuatiri pembayaran minimum itu jumlahnya kurang daripada bunga dan anda hanya membayar bunga dan tidak mengurangkan jumlah hutang yang sebenar. Rancang sistem pembayaran hutang kad kredit anda dengan baik supaya anda dapat melangsaikannya dengan cepat.

TEKNIK 4: MEMBAYAR HUTANG TEPAT PADA MASA

Untuk mengelakkan diri anda daripada dikenakan caj bayaran lewat dan kadar penalti, bayar sebelum tarikh akhir penyata anada. Kegagalan anda dalam membayar hutang kad kredit tepat pada masanya akan menyebabkan anda dicaj dengan kadar bunga yang tinggi.

Bayar tepat pada masa walaupun sedikit.

Adalah lebih baik sekiranya anda mempunyai pendapatan yang tetap, gunakan sistem debit secara automatik bagi mengelakkan isu bayaran hutang kad kredit terlewat. Kadang-kala kita terlupa untuk merujuk tarikh akhir pembayaran di penyata, maka cara ini dapat menyelamatkan anda daripada bebanan bunga hutang kad kredit.

Jadi, pastikan anda betul-betul mampu untuk menggunakan kad kredit.

Jangan amalkan sikap berniaga buluh kasap, hujung hilang pangkal lesap.

TEKNIK 5: JANGAN AMBIL ‘CASH ADVANCED’

Jangan sesekali kita cuba mengeluarkan wang tunai melalui kredit kad. Kebiasaannya bank kredit kad anda sendiri akan menawarkan anda sejumlah wang ‘cash advanced’ bergantung kepada had kredit anda. Lebih tinggi had kredit anda, lebih tinggi tawaran yang diberikan. Bank akan menggunakan pelbagai cara untuk memujuk anda menggunakan cash advanced ini.

Tetapi harus anda tahu, disebalik mudahnya menerima cash advanced, anda akan dikenakan caj pendahuluan tunai yang sangat tinggi.

Popular  DuitNow Cara Paling Mudah Hantar Dan Terima Duit Secara Online di Malaysia

Contohnya:

Anda mengeluarkan RM250, tetapi apabila anda menerima penyata pembayaran kad kredit, anda dikenakan caj pendahuluan tunai sebanyak RM50 iaitu 25% daripada jumlah cash advanced anda.

Memeranjatkan bukan?

Jadi jangan mudah terpedaya dengan kata-kata manis bank dan guna sebanyak mungkin cash advanced demi memenuhi nafsu anda. Bak kata pepatah, air mudik sungai, semua teluk diranai.

Tips Penggunaan Kad Kredit

Banyak kelebihan kad kredit untuk pengguna sekiranya kita bijak menggunakannya. Mempunyai kad kredit bukan lah satu lesen untuk kita asyik berbelanja tak ingat dunia.

Nanti hutang bertimbun pening kepala, hidup merana mewah pun tak guna.

 

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.